
In het proces duiken…
Kinderen komen het best tot ontwikkeling wanneer ze goed in hun vel zitten, plezier hebben en betekenis ervaren bij hetgeen ze doen. Het is onze taak om kinderen te laten groeien en een basis te leggen met vaardigheden die ze in de toekomst nodig hebben. Een goed gevulde rugzak! We spreken de kinderen hierbij op het juiste niveau aan. Ieder kind is anders en mag dat bij zichzelf ontdekken. We hechten dus veel belang aan het proces.
De volgende drie psychologische basisbehoeften zijn daarbij van belang willen we onze kinderen steeds een stapje verder in hun ontwikkeling laten zetten:
- Relatie
- Competentie
- Autonomie
Wanneer deze basisbehoeften goed in balans zijn, zorgt het voor welbevinden, intrinsieke motivatie en persoonlijke groei. Het onderwijs op de Bunders is daarom gericht op 2 belangrijke pijlers: welbevinden en betrokkenheid.
Welbevinden is van grote invloed op hoe een kind zich ontwikkelt. Het is daarom ook noodzakelijk dat we hier als leerkrachten in investeren. Daarnaast bekijken we ons onderwijs en aanbod vanuit het perspectief van het kind, om zo een optimale betrokkenheid te creëren. Dicht bij de beleving, vanuit de natuurlijke drang om te ontdekken en onderzoeken en d.m.v. een rijke leeromgeving.
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. Wij stimuleren de natuurlijke neiging tot onderzoeken en geven de leerlingen zelf meer en meer de regie in wat zij gaan leren. Daarnaast bieden we verschillende manieren aan om te leren, met veel of weinig instructie, passend bij de behoefte van ieder kind.
We willen dicht bij onze leerlingen staan, actief naar ze luisteren en kijken, ze écht zien om vervolgens de omgeving en het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen.
Op de Bunders staan de volgende kernwaarden centraal:
Welbevinden:
Op de Bunders vinden we het belangrijk dat onze leerlingen zich fijn en veilig voelen. Een belangrijke basis om te kunnen leren. Het welbevinden van onze leerlingen staat dan ook centraal.
Samen:
We streven naar een goede samenwerking. Samen met ouders, leerkrachten en ondersteunerskomen we tot het beste resultaat. De kracht van samen, wantsamen bereiken we meer!
Open:
Er wordt binnen de verschillende lagen van onze school samengewerkt. We leren van en met elkaar door kennis en ervaringen uit te wisselen, de professionele dialoog te voeren, gezamenlijk te reflecteren, elkaars lessen te bezoeken en elkaar feedback te geven. Het open gebouw ondersteunt deze samenwerking. Dat wat we doen is écht zichtbaar, meetbaar en merkbaar.
Groei:
Onze ambitie is om elk kind zo optimaal mogelijk te laten groeien.Dit betekent dat we vanuit een heldere visie en gedeelde verantwoordelijkheid streven naar continue verbetering. Samen blijven we in ontwikkeling.
Verantwoordelijkheid:
Basisschool de Bunders werkt gestructureerd aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. We zijn kritisch op wat we doen en nemen onszelf de maat.We gaan in gesprek over wat goed gaat, wat beter kan en watbeter moet. Samen voelen we ons verantwoordelijk voor het beste onderwijs.